الجمعة، 10 أكتوبر، 2008

مصر .. دخول الجامعة ايامنا

المكان: باركينج كلية الهندسة
الزمان: اكتوبر 1982دفعة 1987 جاية من ثانوية عامة وداخلة الكلية لأول مرة!
الملامح المميزة: الموضة ايامها كانت التي شيرت "لاكوست"و النظارات الشمسية "راي بان" ذات العدسات الخضراء، وبنطلونات جينز "ليفايز" وأحزية "كلاركس" اما السيارة التحفة ايامها فكانت "فيات ريتمو" و "نصر 131" و "نصر 128 المعدلة" وكانت السيارة الشعبية "سيات 133". طبعاً ده بالنسبة للطلبة المقتدرين...
الأحاسيس: الفرحة الغامرة والإحساس بأننا "هانجيب الديب من ديله" وكل واحد بينادي التاني يا باشمهندس وأحنا لسة مبنفهمش حاجة
أعقد المواد: أ.د. الرقباوي - مادة الهندسة الوصفية

مواقف مثيرة: الخناقة بين الطلبة الأسلاميين مع الطلبة الناصريين في الحرم وأتهام المجموعة الأولى للمجموعة التانية بأنهم "كفار"..


الأفكار دي مرت في خيالي وانا فايت جنب مدخل كلية الهندسة الأسبوع اللي فات وشفت الطلبة واقفين في مجموعات بطريقة فكرتني بزمان...
الفرق ان ايامنا مكانش فيه الا عدد نادر من البنات محجبات، انهاردة الآية اتعكست واصبح المحجبات والمنقبات هما الأغلبية (المنقبات لسة نسبة محدودة ولكن آخذة في الزيادة..)..

هناك 9 تعليقات:

أبوشنب يقول...

سلام على هندسة عين شمس في العالمين

غير معرف يقول...

شكراً يا باشا

يَحيى المِصري يقول...

نفس اللي حصل معايا بس سنة ألفين و أعقد المواد برضه الوصفية

غير معرف يقول...

oh come on give me a break
dont you think your writings about veil is boring and inappropriate.
look at yourself, you are obssesed and you will be soon a weaping philosopher rather than a respectful assistant proff.
No one believes your stories!!!!

i dont imagine how can the veil be a cause of poor economy or sexual harassment!!!!

please wake up and go back to earth

غير معرف يقول...

انا مش فاهم انتا مزعل نفسك من وصفي لنسبة المحجبات ليه؟؟؟ انا بأقول الحقيقة واي واحد دخل الجامعة في نفس الوقت سنة 1982 يعرف ده!!

لو استخدمت التحليل الأحصائي للعلاقة الأرتباطية بين التحرش الجنسي وزيادة نسبة التحجب والتنقب ستجد ان معامل الأرتباط يقترب من الواحد الصحيح!! كلما زادت نسبة التحجب والتنقب، زادت حوادث التحرش الجنسي...

في الستينات والسبعينات كانت معظم سيدات المدن يلبسن الميني جيب والمايكرو، وكانت نسبة التحرش "صفر" لأن الرجال لم يكونوا ينظرون الي النساء على انهم فرائس من الجائز الأنقضاض عليهم في اي لحظة..

انت الذي يجب ان يصحوا من الغفلة..

غير معرف يقول...

wow.. how impressive
do youy know anything about analytic studies, associations and their rules in statistics, or antegrade\retrograde studies?
have you ever heardd about bias?
if somebody read your comment he will think that you performed a study to establish an association between veiled women and sexual harassements, or like you have an exact statistics and numbers.

leave those things to the expert and ask yourself this question "why did Muslims live in a world where all women were veiled and there were no any sexual harassemnts?

Wake up wake up wake up wake up

Tarek يقول...

ياريت تكتب أكتر عن زكرياتك عن الكلية في النمنينات و الحاجات إل إتغيرت و كده

Desert cat يقول...

انا اتعقدت من الهندسة الوصفية دى
بس انا اللى كان بيديهالى أ . د عبدالحكم اييييه الله لا يرجعها ايام
اعتقد انه بعد كتاب وزير الاوقاف المنقبات هيتم قصقصه ريشهم
فى الحقيقة اتمنى لان منظرهم مقزز وكئيب

Nah·det Masr يقول...

طارق، شكراً على التعليق، اكيد هأحاول اكتب أكثر عن ذكريات الفترة دي، بس انا في اكتر من بوست كتبت عن ذكرياتي عن مصر اللي كانت واتكلمت عن فترة الكلية في واحد منها.

قطة الصحراء، شكراً على التعليق، انا مكنتش بأدخل منقبات في المحاضرات بتاعتي من قبل كتاب الأوقاف. اللي لابسة نقاب، احسنلها تأخدها من قصيرها وتكمل أيمانها بالجلوس في بيتها عملاً بقوله تعالى "وقرن في بيوتكن".